• Topptrimmen

Informasjon om turmulighetene rundt Longyearbyen

Varden i Endalen

Varden i Endalen er en fin fottur eller skitur som tar deg forbi gamle Gruve 5. Det er mulig å parkere et stykke inn i dalen, såfremt veien er farbar. Fra bilen kan du enten gå i elveleiet fra Endalselva, eller gå opp brinken for å gå…

Varden på Lindholmhøgda

Varden på Lindholmhøgda er en fin tur med bra utsikt over Adventdalen og utover mot Isfjorden. Turen kan startes fra øverst i boligfeltet gruvedalen, eller ved å parkere langs veien opp mot Better Moments. Dalen som skiller Sukkertoppen…

Varden på Fuglefjella

Varden på Fuglefjella byr på fin utsikt og yrende fugleliv. En starter ved å parkere i Bjørndalen, før en beveger seg innover dalen. Elva krysses ved et naturlig krysningspunkt, dette kan være krevende siden elva i Bjørndalen kan være…

Topptrimmen sine turmål i 2023

I 2022 er det totalt 17 turmål for Topptrimmen: Platåberget Sukkertoppen Sverdruphammeren Lindholmhøgda Blomsterdalshøgda Morena ved Longyearbreen Sarkofagen Trollsteinen Lars Hiertafjellet Nordenskiöldfjellet …

Registreringsskjema for barn Topptrimmen 2023

Foto: Kirsti Ikonen / Basecamp Explorer For å være med i trekningen må du eller dine foresatte fylle ut skjemaet under og ha besøkt toppene som du krysser av i skjemaet. Det vil bli utført en kontroll ved utvelgelse av vinner. I…

Registrerringsskjema for voksne Topptrimmen 2023

For å være med i trekningen må du fylle ut skjemaet under og ha besøkt toppene som du krysser av i skjemaet. Det vil bli utført en kontroll ved utvelgelse av vinner. Premie:  Tur  for 2 personer til Ny-Ålesund Kriterier for…

Varden i Bolterdalen

Varden i Bolterdalen er en flott fottur i lett terreng som starter fra foten av Gruve 7-fjellet. Mange parkerer ved hundegården til Basecamp Explorer. Fra hundegården kan du enten gå i elveleiet fra Bolterelva, eller gå opp brinken for…

Varden på Platåberget

I tillegg til Sukkertoppen, er varden på Platåberget (326 m.o.h.) den vanligste nærmiljøturen i Longyearbyen. Vanligste rute starter ved taubanesentralen. Her er det et tråkk oppover til Varden. Kassen står på den første varden du kommer…

Sneheim

Sneheim (556 m.o.h.) er daganlegget til Hjortfjellgruva. Det er et fredet kulturminne, men det er mulig å gå inn i bygget. Turen hit er vanlig å starte fra Hiorthhamn, på andre siden av Adventfjorden for Longyearbyen. Fra Hiorthhamn…

Varden i Bjørndalen

Dette er en barnevennlig og kort tur. Vi oppfordrer så mange som mulig til å starte turen på sykkel fra Longyearbyen. Ved enden av veien i Bjørndalen fortsetter du å holde høyden innover på sørøstsida av Bjørndalen. Etter få hundre…

Morena på Longyearbreen

I morena på Longyearbreen (246 m.o.h.) kan du plukke fossiler og nyte utsikten oppover dalen mot Nordenskiöldtoppen. Gå fra Nybyen, følg veien sørvestover forbi den tidligere hundegården ved Gruve 4. Du må krysse en elv til Longyearelva…

Tenoren

På sommeren må man ta båt eller padle med kajakk over til andre siden av Adventfjorden for å gå til Tenoren (656 m.o.h.). Senere på høsten, når Adventelva har tørket, kan man krysse Adventdalen til fots. Starter man fra Hiorthamn følger…

Nordenskiöldtoppen

Nordenskiöldtoppen (1050 m.o.h.) er den høyeste toppen i nærområdet til Longyearbyen. Folk går på denne toppen fra Nybyen og Sverdrupbyen via Tverrdalen eller fra Skjæringa og over Platåberget. På toppen av Tverrdalen fortsetter…

Trollsteinen

Et ikonisk fjell, og den lokale skifavoritten. Turen til Trollsteinen (850 m.o.h.) går du lettest fra Nybyen. Her må du krysse elva mens du går sørøstover i morenen. Hold sørvestlig retning oppover. Det er vanlig å krysse østover…

Hvor krevende er turene?

Er du usikker på hvor krevende turene våre er? Alle turene våre er på umerkede stier. Det krever generelt noe kunnskaper om navigering, bekledning og turplanlegging for turer på Svalbard. Det er mange som går på tur, så hvis du…